Honda Monkey pro modelový rok 2018 se představuje, přichystala několik novinek

Originální a ikonický mini-bike značky Honda byl pro letošní rok zcela přepracován. Jeho styl stále vychází z originálu, byl však doplněn o moderní a prémiové prvky, jako jsou inverzní vidlice či dva zadní tlumiče, LCD přístrojový panel, ABS s jednotkou IMU, či komplet LED osvětlení. Jeho 125cm3 vzduchem chlazený motor disponuje výkonem 6,9 kW a spotřebou paliva 1,5 l/100 km; pohotovostní hmotnost činí pouhých 107 kg.

Model Honda Monkey je pravděpodobně známý zejména jako výrazná ikona 70. let minulého století. Za svou oblibu model vděčil roztomilému designu, který si každý ihned oblíbil, malým rozměrům a mimořádně nízké hmotnosti – díky čemuž si mohl majitel s motocyklem ve městě užít spoustu zábavy. Do roku 1969 se kola motocyklu zvětšila na 8 palců a od roku 1970 se model stal ještě oblíbenějším díky využití rychle demontovatelných vidlic, díky kterým jej bylo možné naložit do zavazadlového prostoru malého automobilu.

Zlomovým v historii modelu Monkey byl rok 1978. Stroj získal nový vzhled s nádrží ve tvaru kapky a stal se mimořádně oblíbeným mezi zástupy řidičů obytných vozidel, kteří hledali praktický dopravní prostředek použitelný poté, co s obytným vozidlem někde zaparkují. A právě tehdy si vyzývavý model Monkey získal místo v miliónech srdcí; se svou 3stupňovou převodovkou a odstředivou spojkou (pro jejíž ovládání nebylo zapotřebí „tradičních“ motocyklistických dovedností) poskytl miliónům jezdců první zkušenosti s otočením plynové rukojeti u jednostopého motorového vozidla.

Se svými tlustými koly, „opičími“ řídítky, drobnou palivovou nádrží a velkým měkkým sedlem patří Monkey nezaměnitelně do své doby, ale – stejně jako náklonost, kterou k němu jeho majitelé chovají – je zároveň nadčasový.

Nový model musel pochopitelně vycházet z klasického stylu Monkey. Lichoběžníková silueta zvýrazňuje kompaktní délku a zároveň proporcím stroje dodává hloubku a hmotu. Jednoduché zakřivené plochy jsou navzájem nezávislé a vyskytují se po celé ploše stroje.

Lesklá 5,6litrová palivová nádrž lakovaná stejnou barvou jako rám, kyvné rameno a zadní tlumiče, představuje korunu celého stroje a hrdě nese historické 3-D Old Wing designové logo Honda. Chromovaný ocelový přední a zadní blatník či evokativně prolisovaný kryt výfuku, kulatá zrcátka či zvednutá řídítka – všechny tyto prvky vzdávají čest originálu.

Evokující reinkarnace klasického vzhledu je protkána moderními technologiemi: kruhový přístrojový panel s digitálním LCD displejem obsahuje ukazatel rychlosti (který při zapnutí zapalování hravě zabliká), tachometr se dvěma denními počítadly ujetých kilometrů, či šestidílný ukazatel stavu paliva; všechna světla jsou vybavena LED diodami; klíč s vnitřním výbrusem (na němž je rovněž umístěno logo Old Wing) nabízí funkci „odpovědi“, kdy po stisku tlačítka světla stroje zablikají, což majiteli usnadní nalezení stroje na přeplněném parkovišti; jednokanálový systém ABS je spojen s jednotkou pro měření setrvačného momentu (IMU), která omezuje „zvedání“ zádi při silném brzdění. 

Také hnací ústrojí zůstává věrné svému původu. Horizontálně umístěný jednoválcový SOHC motor o objemu 125 cm3 v modelu Monkey je jednoduchý, robustní a vyladěný s důrazem na praktickou použitelnost ve městě. Vzduchem chlazený motor s vrtáním a zdvihem 52,4 x 57,9 mm a s kompresním poměrem 9,3:1 je vybaven elektronickým vstřikováním paliva PGM-FI a disponuje výkonem 6,9 kW při 7 000 ot./min. a točivým momentem 11 Nm při 5 250 ot./min. Převodovka je čtyřstupňová a motor se vyznačuje spotřebou paliva 1,5 l/100 km (v režimu WMTC).

Ocelový páteřový rám u modelu Monkey byl vyladěn s ohledem na rovnováhu mezi tuhostí a poddajností. Díky tomu se skvěle hodí pro celou řadu podmínek, za kterých bude stroj používán. Kyvné rameno s oválným průřezem odráží kruhové designové téma, jež se prolíná celým motocyklem.

Rozvor činí 1 155 mm, sklon přední vidlice a závlek dosahují 25°/82 mm a poloměr otáčení činí pouhých 1,9 m. Pohotovostní hmotnost činí pouhých 107 kg a sedlo se nachází ve výšce 775 mm. Měkké sedlo je pro maximální komfort vyrobeno z uretanové pěny s vysokou hustotou.

Inverzní vidlice je opatřena prémiovou alumitovou povrchovou úpravou a vzadu ji doplňují dva zadní tlumiče se zdvihem v ose kola 104 mm. Maximální světlá výška je 160 mm. O bezpečné zastavení se stará 220mm přední kotouč a 190mm zadní kotouč v kombinaci se systémem ABS propojený s jednotkou IMU. Plochá 12palcová kola s blokovým dezénem jsou zárukou hladké jízdy a jejich rozměr činí 120/80-12 65J vpředu a 130/80-12 69J vzadu.

Technické parametry

MOTOR  
Typ Vzduchem chlazený, čtyřtaktní, s rozvodem SOHC a se 2 ventily
Zdvihový objem 125 cm3
Vrtání x zdvih 52,4 x 57,9 mm
Kompresní poměr 9,3:1
Maximální výkon 6,9 kW při 7 000 ot./min.
Max. točivý moment 11 Nm při 5 250 ot./min.
Olejová náplň Horní 1,1 litru; spodní 0,9 litru
PALIVOVÝ SYSTÉM  
Karburace Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže 5,6 litru
Spotřeba paliva 1,5 l/100 km (v režimu WMTC)
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA  
Startování Elektrické
Baterie  YTZ5S
HNACÍ ÚSTROJÍ  
Typ spojky Mokrá lamelová spojka
Typ převodovky 4 stupňová
RÁM  
Typ Páteřový ocelový rám
PODVOZEK  
Rozměry (D x Š x V) 1 710 x 755 x 1 029 mm
Rozvor kol 1 155 mm
Úhel přední vidlice 25°
Závlek 82 mm
Výška sedla 776 mm
Světlá výška 160 mm
Poloměr otáčení 1,9 m
Pohotovostní hmotnost 107 kg
ZAVĚŠENÍ KOL  
Typ vpředu inverzní vidlice, zdvih v ose kola 100 mm
Typ vzadu Dva tlumiče, 104 mm zdvih v ose kola
KOLA  
Typ vpředu 10paprskové, z lehké slitiny
Typ vzadu 10paprskové, z lehké slitiny
Pneumatika vpředu 120/80-12 65J
Pneumatika vzadu 130/80-12 69J
BRZDY  
Typ vpředu Jedna hydraulická s 220 mm kotoučem, ABS s jednotkou IMU
Typ vzadu Jedna hydraulická se 190mm kotoučem 
SVĚTLA  
Světlomet LED
Zadní světlo LED