Dakar 2018. Teplotní šok a bahno jak v zákopové válce. Brabec to na blátě umí

Obrovský terénní kontrast čekal na účastníky Dakarské rallye po první etapě v Bolívii. Vyprahlé duny vystřídalo bahno, bažiny a také sníh.

Z Jana Brabce se v průběhu závodu stal český černý kůň v poli motocyklů. Motorkář týmu Big Shock Racing a dakarský nováček během první poloviny načerpal spoustu zkušeností, které v druhé části soutěže určitě ještě využije, protože síly mu zatím rozhodně nedocházejí. „Ráno lahůdka, přejezd 400 km v pět hodin ráno v pěti stupních, takže všichni jsme klepali brutální kosu. Jinak se mi dneska jelo dobře, i když oproti poušti najednou zase velká změna. Na blátě s plnými nádržemi, takže mám 210 kilo. Na to si ještě zvykám. Dal jsem to tentokrát raději na pohodičku,“ popisuje Jan Brabec. Náladu mu trochu kazí jen pomyšlení na dvouhodinovou penalizaci z první etapy. „Já ze sebe moc radost nemám, protože kdyby nebylo té chyby, kterou jsem udělal na začátku, tak jsem mohl být lepší. Ale je to můj první Dakar, takže se učíme a myslím, že to bude v cajku,“ neztrácí optimismus Brabčák, který po šesté etapě dojel na 42. místě a celkově je 53.

V týmu Big Shock Racing po první půli panuje výborná nálada a všichni mají radost ze skvělých výsledků Honzy Brabce i posádky Martina Macíka, které předčily mnohá očekávání. 

Zkušený jezdec Josef Macháček na čtyřkolce z týmu BARTH Racing skončil včera na čtrnácté příčce. Nejlepším českým čtyřkolařem je stále Zdeněk Tůma, který drží 20. místo v celkovém hodnocení. Do cíle se dostali také motocyklista David Pabiška.  Josefa Macháčka podmínky v Bolívii vůbec netěší. „Když jsme z Peru překročili hranice, vyskočilo na nás vyloženě hnusné počasí. Rychlostní zkouška se podobala závodu v Maďarsku, tedy mezi poli, kaluži a bonusový přídavek v podobě rašelinišť a bažinek,“ popisoval pětinásobný vítěz nejtěžší maratonské soutěže. Po komplikacích na tratích a penalizacích drží 22. místo se ztrátou sedmi hodin na prvního. „Myslel jsem si, že se během etap víckrát podívám do top 10. Ale buď jsem zestárl, nebo všichni zrychlili,“ dodal Macháček, který ale poté přišel s vysvětlením: „Když jsem se podíval na nejlepší letošní jezdce, tak jsem to pochopil – jeden má o padesát kilo méně než já, druhý o třicet… V takto vyrovnané technice je každé sebemenší zlepšení znát. Ono se to pak nasčítá. Kluci ale opravdu jedou hlava nehlava.“

Komplikace pro techniku dělala také vysoká nadmořská výška. Dakarská kolona se dostala nad 4000 metrů nad mořem. „Vyjel jsem do etapy a říkal si – sakra, proč to nejede? Horské prostředí se určitě projevuje. Navíc bojujeme s teplotním šokem. Byli jsme zvyklí na teplotu 25 až 30 stupňů, v Bolívii je nějakých 6 stupňů nad nulou,“ popisoval podmínky Zdeněk Tůma, dvacátý nejlepší jezdec na čtyřkolce. Podle Macháčka se není možné na takové podmínky v Evropě připravit. „To abych příště vzal čtyřkolku a řádil s ní po hoře Mont Blanc před Dakarskou rallye,“ doplnil se svým typickým sarkastickým vtipem.

Po odstoupení Rudolfa Lhotského má v tuto chvíli BARTH Racing jediného zástupce v kategorii motocyklů. David Pabiška drží sedmapadesáté místo v celkovém hodnocení. „Bolí mě sice pořád naražená klíční kost, ale Pepa Macháček mi pomohl tím, že mi dal prášek na bolest. V Bolívii se to hodilo, protože jsme jeli enduro hadr. Je hodně kaluží a bláta,“ doplnil Pabiška, který se zaměřuje na hodnocení v maratonské třídě, do které se počítají výsledky jezdců na sériových motocyklech. Tam je zatím na třetím místě. „Ve dnu volna se budu věnovat regeneraci a spánku.

Dnes je v La Paz den volna.