BMW C evolution. Bude to i naše blízká budoucnost?

C evolution – představuje v současnosti technologického průkopníka BMW Motorrad v oblasti technologie e-mobility. Díky BMW C evolution je jednoduché nechat za sebou nejen výfukové plyny a hluk, ale bez námahy také každé jiné vozidlo v městském provozu. A díky dojezdu až 160 kilometrů vydrží zábava po celý den.

Na rozdíl od tradičních spalovacích motorů nabízí elektrický pohon C evolution spontánní a velmi přímý převod výkonu. Nemá prodlevu při náběhu točivého momentu. Od prvního okamžiku je k dispozici plný výkon.

Při teoretickém vrcholném výkonu 35 kW (48 k) a 72 Nm točivého momentu na „klikové hřídeli“ má na zadním kole ve skutečnosti praktický točivý moment téměř 600 Nm. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 120 km/h kvůli optimalizaci spotřeby energie, a tím i dojezdu. Zrychlení z 0 na 50 km/h je sotva 2,8 sekundy – takže málokdo nebude mít lepší náskok, když se na semaforu rozsvítí zelená.

Zařízení pro uchovávání energie v BMW C evolution se skládá ze tří modulů, z nichž každý má dvanáct článků lithium-iontové baterie. Díky modulům baterie nejnovější generace s 94 Ah oproti 60 Ah je dojezd C evolution nyní až 160 kilometrů (podle WMTC). Zcela vodotěsné pouzdro baterie je vyrobeno z hliníku a obsahuje také celý systém elektronického řízení a nabíjení. Jedná se jak o podpůrnou součást podvozku, tak o chránič modulu lithium-iontové baterie při nárazu.

Baterie v BMW C evolution se nabíjí pomocí integrovaného nabíjecího zařízení – ať už z běžné domácí zásuvky, nebo u nabíjecí stanice. Nabíjecí zásuvka konektoru na skútru je kompatibilní s automobilovým konektorem typu 1. Standardní kabel nabíječky má příslušný národní konektor, aby se vešel do klasické domácí elektrické zásuvky. Alternativně je možné použít nabíjecí kabel s režimem 3, takže bude možné použít veřejné nabíjecí stanice nebo nástěnné boxy. Krátká doba nabíjení je zejména praktická při každodenním používání. Stejně jako nový režim Silent Charge, při kterém je nabíjení nepatrně delší, ale mnohem tišší.

Při rekuperaci a s tím souvisejícím vysokém tahovém momentu TCA také zabraňuje zablokování zadního kola podobně, jak funguje ABS během brzdění, což je mimochodem také součástí standardní výbavy C evolution. Slovo „rekuperovat“ je latinského původu a znamená „obnovit“. Při konstrukci motorového vozidla termín znamená technologickou metodu rekuperace energie. BMW C evolution je touto inovativní technologií vybaven také. Jakmile zapojíte brzdy, elektromotor se automaticky změní v generátor a brzdná energie se odvede zpět do baterie ve formě elektrické energie. Výsledkem je zvýšená energetická efektivita, a tím i delší dojezd. Rekuperace zahrnuje generování umělého tahového momentu, jehož síla závisí na stupni rekuperace. Jezdci bude tento tahový moment připadat jako známá „motorová brzda“, která začíná účinkovat při ubírání plynu u spalovacího motoru.

Díky čtyřem různým jízdním režimům C evolution slibuje variabilní jízdu, dokonale přizpůsobenou přání jezdce. Inovativní funkce jako například asistent zpátečky nabízejí opravdový komfort. Asistent zpátečky je u skútrů se spalovacími motory technologicky složitá funkce, u BMW C evolution se asistent zpátečky stal součástí standardní výbavy. Ve městě budeš díky této funkcí snáze manévrovat a vyjíždět z parkovacích míst, kde je omezený prostor. Asistent zpátečky se aktivuje pomocí přepínače na řidítkách a zařazení zpátečky se zobrazí na displeji.

Čtyři jízdní režimy umožňují skutečný požitek z jízdy. BMW C evolution má čtyři jízdní režimy a jezdec je může měnit během cesty pomocí volicího přepínače na pravé straně řidítek:

ROAD:
Střední tahová rekuperace, maximální akcelerace. Standardní režim.
ECO PRO:
Maximální tahová rekuperace, omezená akcelerace. Dojezd optimalizovaný o +10 až 20 %.
DYNAMIC:
Maximální tahová rekuperace, plná akcelerace. Umožňuje „jízdu bez brzdění“/„s pocitem jednoho pedálu“.
SAIL:
Žádná tahová rekuperace, plná akcelerace, jízda bez tahového momentu. Dokonce projíždění bez zpomalování.

Technické údaje

Motor

Konstrukční provedení

Pohonné kyvné rameno s kapalinou chlazeným elektromotorem; synchronní motor s permanentní excitací a povrchovými magnety

Max. výkon            19 kW (26 k)

Max. výkon             35 kW (48 k) při 4 650 ot./min

Max. točivý moment                 72 Nm, 0 ot./min až 4 650 ot./min

Norma pro výfukové emise                   EURO 4

Elektrický systém                  Baterie

Vzduchem chlazená lithium-iontová vysokonapěťová baterie

Napětí baterie        133 V (jmenovité)

Nabíjecí kapacita                3 kW, integrované nabíjecí zařízení s pomocným ventilátorem

Nabíjecí technologie   Nabíjecí zásuvka na vozidle typu 1; nabíjecí kabel se síťovým konektorem specifickým pro jednotlivé země, Nabíjecí kabel s 220 V/12 A nabíjecího proudu (standardní) přibližně 4,5 hodiny na 100 %; 80 % za přibližně 3 hodiny 50 minut, Nabíjecí doba při 220 V/16 A nabíjecího proudu (rychlonabíjecí AC kabel) přibližně 4 hodiny 10 minut na 100 %; 80 % za přibližně 3 hod 30 min

Sekundární baterie          12 V/8 Ah, bezúdržbová

Alternátor           Transformátor DC/DC integrovaný do nabíječky, 475 W (jmenovitý výkon)

Jízda

Maximální rychlost         129 km/h (elektronicky omezovaná)

Zrychlení 0–50 km/h       Přibl. 2,8 s

Zrychlení 0–100 km/h             Přibl. 6,8 s

Spotřeba na 100 km na základě WMTC               9 kWh

Dojezd podle WMTC                   160 km

Rekuperace                  Automatická rekuperace při jízdě na neutrál a při brzdění

Převod výkonu

Sekundární pohon                   Pohonné kyvné rameno s ozubeným pásem a ozubeným kolem na zadní nápravě

Zavěšení/brzdy                 Rám

Hybridní zavěšení s nosným pouzdrem baterie z litého hliníku, přišroubované na podporu hlavu řízení a zadní rám vyrobený z ocelových trubek

Vedení předního kola/odpružení         Vidlice upside down, Ø 40 mm

Vedení zadního kola/odpružení             Jednostranné kyvné rameno s přímo kloubově spojenou pružinovou vzpěrou; pružinovou základnu lze manuálně nastavit do 7 poloh

Délka pružiny, vpředu/vzadu             120 mm/115 mm

Rozvor kol             1 610 mm

Závlek                      95 mm

Podvozek             

Rejdový úhel hlavy                     65,9°

Kola

Hliníkový odlitek

Rozměry ráfku, přední          3,50 x 15″

Rozměry ráfku, zadní             4,50 x 15″

Pneumatika, přední               120/70 R 15

Pneumatika, zadní                 160/60 R 15

Brzda, přední             Dvoukotoučová brzda, průměr 270 mm, dvoupístkový plovoucí třmen

Brzda, zadní                    Jednokotoučová brzda, průměr 270 mm, dvoupístový plovoucí třmen

ABS          ABS BMW Motorrad

Rozměry/hmotnosti

Délka               2 190 mm

Šířka (včetně zrcátek)                  947 mm

Výška (bez zrcátek)                   1 255 mm

Výška sedla při hmotnosti nenaloženého motocyklu              765 mm (komfortní sedlo (OE/příslušenství): 785 mm)

Délka podsedlového oblouku při hmotnosti nenaloženého motocyklu         1 745 mm (komfortní sedlo (OE/příslušenství): 1 770 mm)

Hmotnost nenaloženého motocyklu, plně natankovaného, včetně provozních náplní            275 kg

Max. přípustná hmotnost              445 kg

Max. zatížení (se standardní výbavou)                   170 kg