APRILIA TUONO V4 1100, nový model roku 2015

Aprilia Tuono V4 patří již několik let mezi ultimativní naháče s velkým výkonem a ovladatelností superbiků. Jeho parametry z něj nyní dělají skutečnou zbraň pro silnice.

Hlavní změna pro nový modelový rok se odehrála na pohonné jednotce. Původní zdvihový objem se díky většímu vrtání zvětšil z 999 na 1 077 cm3. Tato změna byla provedena hlavně kvůli zvýšení maximálního výkonu. Nový motor má nyní výkon 175 koní a točivý moment 120 Nm navíc posazený do nižších otáček, což zaručuje jedinečné jízdní zážitky. Geometrie rámu byla mírně upravena změnou úhlu přední vidlice a zadní kyvná vidlice prodloužena o 6 mm.

Elektronika Tuona je v plném rozsahu jako u nové RSV4, samozřejmě je nastavena a kalibrována s ohledem na výkonové parametry a geometrii Tuona a jeho využití přednostně na silnicích.

Estetické změny zahrnují především novou kapotáž více připomínající RSV4, která opticky vyznívá subtilněji, ale ve skutečnosti poskytuje lepší aerodynamickou účinnost a ochranu jezdce. Přepracované sedlo je opět pohodlnější, je umístěno o 15 mm níže a společně s rovnými řidítky zvyšuje komfort jezdce.

Základní verze je opět osazena pružícími komponenty SACHS a bude dostupná ve dvou barvách:

  • šedostříbrná grigio portimao
  • modrá blu donnington

Aprilia Tuono V4 1100 Factory

Nově bude nabídka Tuona rozšířena o provedení Factory, jehož podvozek bude kompletně osazen komponenty ÖHLINS. Verze Factory bude nabízena v jedinečné barevné kombinaci Superpole, prakticky identické s limitovanou sérií nové RSV4 RF.

A jako poslední APRILIA PERFORMANCE RIDE CONTROL (APRC):

Systém APRC sestává ze 4 modulů, které umožňují řídící jednotce motocyklu v reálném čase sledovat dynamické jízdní podmínky a měnit adekvátně nastavení motoru. Jezdec je schopen každou funkci měnit nezávisle navzájem od ostatních dle svých požadavků. Součástí systému je nový duální mód přístrojové desky ROAD / RACE, jehož přepínáním lze měnit parametry zobrazované na digitálním displeji.

  1. ATC
    omezuje kroutící moment motoru při prokluzu zadního kola ale umožňuje jezdci kontrolovat i boční smyk při akceleraci v závislosti na náklonu a poskytuje tak lepší cit pro kontrolu plynu. Jezdec může měnit v 8 stupních nastavení kdykoliv během jízdy pomocí joystiku na levém řidítku a přizpůsobit tak jeho funkci profilu a povrchu trati či stavu pneumatik, aniž by bylo nutné zavřít plyn či dokonce pustit řidítka. ATC lze kalibrovat po výměně pneumatiky.
  2. AWC
    management zabraňuje náhlým poklesům výkonu díky zaklapnutí nebo naopak přidání plynu a umožňuje tak dokonalou kontrolu zrychlení. Systém AWC lze také aktivovat nezávisle na ostatních součástech APRC přes přístrojovou desku a poskytuje 3 úrovně nastavení dle preference jezdce.
  3. ALC
    zajistí perfektní start díky jemné regulaci přenosu výkonu na zem. Jediné co jezdec musí udělat, je otočit plyn naplno a při zhasnutí světel pustit spojku. ALC má 3 stupně nastavení, opět pomocí menu na přístrojové desce ale změna je možná pouze při stojícím motocyklu a to současným stiskem obou tlačítek kontroly trakce na levém řidítku.
  4. AQS
    systém AQS v principu přerušuje zapalování na velmi krátký definovaný čas, díky tomu lze řadit bez ubrání plynu a vymáčknutí spojky. Systém spolupracuje s nově odstupňovanou převodovkou tak, aby omezil propad otáček při aktivaci funkce. Za účelem optimalizace funkce inženýři ze závodního oddělení vytvořili proměnlivou mapu přerušovacích časů v závislosti na otáčkách motoru.
Technické údaje:
MOTOR: Aprilia V4 65° 4-taktní; příčně uložený; kapalinou chlazený; DOHC – 4 ventily na válec; kombinovaný rozvod řetěz + ozubená kola; EURO 3
PALIVO: natural 95
VRTÁNÍ x ZDVIH: 81 x 52.3 mm
ZDVIHOVÝ OBJEM: 1 077 ccm
KOMPRESNÍ POMĚR: 1.6 : 1
MAXIMÁLNÍ VÝKON: 129 kW/175 koní při 11 000 ot./min
MAXIMÁLNÍ MOMENT: 120 Nm při 9 000 ot./min
MANAGEMENT: integrální řídící systém; řídící jednotka Marelli 7SM; 2 dvojitá tělesa škrtících klapek 4x průměr 48mm; integrované elektronické vstřikování a digitální zapalování; 8 vstřikovačů; management „Ride-by-Wire Multimap“; volitelné charakteristiky motoru SPORT-TOURING-RAIN
MAZÁNÍ: zásoba oleje v motoru; dvě čerpadla (mazání a chlazení); olejový chladič
STARTOVÁNÍ: elektrický startér
ALTERNÁTOR: 450W při 6 000 ot./min
VÝFUKOVÝ SYSTÉM: systém 4-2-1 s jednou boční koncovkou a elektronicky řízenou výfukovou přívěrou; lambda sonda; EURO 3
SPOJKA: více-lamelová v olejové lázni; kontrola prokluzu (anti-hoping); mechanické ovládání lankem
PRIMÁRNÍ PŘEVOD: přímá ozubená kola; převodový poměr: 44/73 (1:1.659)
PŘEVODOVKA: 6-ti rychlostní; převodové poměry 1° 15/39 (1:2.600)
2° 16/33 (1:2.063)
3° 20/34 (1:1.700)
4° 22/32 (1:1.455)
5° 26/34 (1:1.308)
6° 27/33 (1:1.222)
SEKUNDÁRNÍ PŘEVOD: řetěz; převodový poměr 16/42 (1:2.5625)
RÁM: dvojitý nosník z hliníkové slitiny; kombinace tlakového lití a lisování; tlumič řízení ÖHLINS
PŘEDNÍ ODPRUŽENÍ: Up-side Down“ vidlice SACHS; průměr 43 mm; radiální uchycení brzdových třmenů; plně nastavitelná –regulace předpětí pružiny; komprese; útlumu a usazení v brýlích; zdvih kola 120 mm
ZADNÍ ODPRUŽENÍ: dvojitá konstrukce z hliníkových slitin; kombinace tenkostěnného odlitku a tlakového výlisku; progresivní přepákování APS; hydraulický tlumič SACHS s nádobkou „piggy-back“; plně nastavitelný – regulace předpětí pružiny; komprese; útlumu a délky tlumiče; zdvih kola 130 mm
BRZDY: přední 2 plovoucí lehké ocelové kotouče průměr 320 mm; radiální 4-pístkové brzdiče BREMBO 32 mm monobloc M432; radiální pumpa; oplétané hadice
zadní 1 pevný lehký ocelový kotouč průměr 220 mm; plovoucí 2-pístkový brzdič BREMBO 32 mm; pumpa s integrovanou nádobkou kapaliny; oplétaná hadice
KOLA: třípaprskové ráfky z lehké slitiny přední 3.50 x 17"
třípaprskové ráfky z lehké slitiny zadní 6.00 x 17"
PNEUMATIKY: radiální; bezdušové přední 120/70 ZR 17
radiální; bezdušové zadní 190/55 ZR 17
VÝŠKA SEDLA: 825 mm
SUCHÁ HMOTNOST: 184 kg
PROVOZNÍ HMOTNOST: 205 kg
PALIVOVÁ NÁDRŽ: 18.5 litru