100 let rekordů a vítězství, 103 let BMW Group

Odvaha, nezávislost a soutěživý duch vlastnosti jsou BMW Group vlastní již od jejího založení 7. března 1916. Dne 7. března 2019 společnost již po 103. oslaví výročí svého vzniku. Během této doby se z malého výrobce leteckých motorů stal vedoucí výrobce prémiových automobilů a motocyklů. V tomto přerodu se odráží nejen charakter samotné společnosti, ale ukazují se také klíčové role několika lidí, kteří za tímto úspěchem stojí. Mezi základní myšlenky společnosti patří odvaha k inovacím, touha posouvat se dále, snaha poměřovat se s nejlepšími a současně schopnost překonávat speciální výzvy. V roce 2019 se BMW Group Classic v rámci několika akcí ohlédne zpět za největšími úspěchy a inovacemi, které vycházejí z výše uvedených principů.

Dne 17. června 1919 pomohl zkušený pilot Franz Zeno Diemer začínající společnosti BMW dosáhnout jejího prvního světového rekordu. V letadle společnosti Deutsche Flugzeugwerke, poháněném leteckým motorem BMW IV, vystartoval z mnichovského letiště Oberwiesenfeld a vydal se vytvořit senzační rekord. Motor s výkonem 230 koní byl navržen tak, aby nejlépe pracoval právě ve velkých nadmořských výškách. Diemerovi trvalo přibližně hodinu a půl, než dosáhl výšky 9760 metrů. V otevřeném kokpitu musel vzdorovat teplotám kolem mínus 50 stupňů Celsia a dýchat vzduch s výrazně sníženým množstvím kyslíku. Ještě nikdy předtím se žádné jiné letadlo nedostalo tak vysoko.

O deset let později, kdy společnost před tím rozšířila svůj výrobní program o motocykly, došlo k dalšímu významnému kroku. Představenstvo rozhodlo zapojit se do výroby automobilů. Ředitel Franz-Josef Popp, který společnost vedl ještě v jejích raných dobách, kdy vyráběla pouze letecké motory, tehdy ve výroční zprávě uvedl: „Naše zkušenosti s konstrukcí motocyklů nám dodávají odvahu k tomu, abychom začali produkovat malé automobily, u nichž vidíme na domácím trhu potenciál. Z tohoto důvodu jsme koupili výrobce automobilů, společnost Fahrzeugfabrik Eisenach.“ Dne 22. března 1929 sjelo z výrobní linky v Berlíně-Johannisthalu první BMW 3/15.

V průběhu 50. let minulého století mělo BMW na základě klesajících prodejů automobilů a motocyklů značné finanční potíže. I proto byla jedním z bodů programu výroční valné hromady, konané 9. prosince 1959, možnost převzetí společností Daimler-Benz AG. Nicméně restrukturalizační plán, jehož rámec zahrnoval právě prodej společnosti, byl malými akcionáři odmítnut. Během bouřlivé diskuse se právníkovi Friedrichovi Mathernovi podařilo odhalit nesrovnalosti v oficiálních údajích. Vyjádřil se proti tomu, že všechny vývojové náklady na chystané BMW 700 byly zahrnuty do výsledovky roku 1958. Současně kritizoval, že hodnota značky BMW a jejích zaměstnanců byla oceněna příliš nízko. Jednání byla odložena a výsledkem bylo to, že časově omezená nabídka ze Stuttgartu vypršela. BMW tehdy sice zůstalo nezávislé, nicméně finanční krize vyřešena nebyla. Zvýšená angažovanost hlavního akcionáře Herberta Quandta nakonec poskytla jistotu, která byla nezbytná k posunu vpřed. V následujícím roce představil nový restrukturalizační plán, který bral v potaz také zájmy malých akcionářů.

V Berlíně-Spandau BMW vyrábělo své letecké motory již od 30. let minulého století a po druhé světové válce zde probíhala výroba motocyklů a automobilových dílů. V roce 1969 se však veškerá produkce motocyklů přesunula z Mnichova do Berlína. Stalo se tak se zahájením výroby nových modelů motocyklů BMW /5. Tehdejší technický ředitel Helmut Werner Bönsch tuto změnu prezentoval velmi sebejistě: „Není pochyb o tom, že BMW již mnoho let vyrábí nejlepší a nejpokrokovější motocykly světa. Naší ambicí je udržet si toto postavení i v budoucnu.“ A právě to bylo cílem. Modely BMW R 50/5, BMW R 60/5 a BMW R 75/5 byly navrženy jako moderní sportovně cestovní stroje se zcela novým podvozkem, teleskopickou vidlicí předního kola a nastavitelným zadním odpružením. A vůbec poprvé měli zákazníci možnost vybírat z několika barev.

BMW Group Classic oslaví výročí výroby letadel, aut a motocyklů v průběhu roku 2019 různými akcemi a publikacemi.